Japonisme

Postarea asta mi-a adus aminte de ce lehamite m-a prins pe mine vizavi de japonezi după ce-am citit uimirea și cutremurul lui Amelie Nothomb. Nu că știam eu prea multe despre ei, pînă atunci mai avusesem tangență numai cu șogunul și cu musași, care, no, aveau circumstanțe atenuante că erau de demult. Dar în zilele noastre nu știam că-s așa rasiști și pițiponci. Căci ei sînt făcuți doar din spirit și obraz (sau față?), n-au urdori și umori și e mare rușine să ai, că doară nu sîntem oameni, sîntem zîni (și mai ales zîne, căci nu poți fi rasist fără să fii și misogin. Numa’ tu ești om, toți restu’-s animale).

 

Iar în al doilea rînd, o chestie pe care voiam s-o scriu demult, dar mi-a fost lene să mă loghez (și să scriu). Am citit eu o recenzie (pe gudridț, bănuiesc) la eleganța ariciului care zicea că că hai, măi, că autoare a scris la mișto. Și, într-adevăr, atunci are sens cartea (și virajul brusc spre ciclit odată cu apariția japonezului culme a umaității), dar tot nu e superamuzantă. Adică, noa, o fi amuzantă pentru francezi, că tot cunosc ei mai bine specimenele expuse, dar nu e un umor prea amuzant.

 

Și-un nejaponism, dar tot un franțuzism. Mă uitam odată, în dorul lelii, la un film franțuzesc (sau, mai degrabă, la un fragment de film că cine are răbdare) și am avut o revelație – cum e cu umorul lor. E umor de ăla de bullies, gros, vulgar și nesimțit. Gen hai să-mi bat joc de tine să par eu mai deștept și mai frumos. De unde ar rezulta că eu am un umor franțuesc cînd vorbesc de ei, căci chiar sînt nașpa și ar trebui să-mi fie rușine.

 

Acuma-s o cultă și o deșteaptă și mă pricep și la umor.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

