Da’ oare chiar aşa?

Există un semn de carte (hm, acum mă întreb dacă există mai multe şi au liste diferite) cu 50 de cărţi pe care să le citeşti înainte să mori, am aflat eu de curând.

 

Am să le înşir în română sau engleză (semnul de carte e-n engleză), cu sau fără autor după cum simţesc fiorul atristic la momentul când dactilografiez, cu părerea mea după punct:

1. Trilogia Stăpânul inelelor. Da, de ce nu.

2. 1984 (am scris asta în română). Da.

3. Pride and Prejudice. Da, şi asta.

4. Fructele mâniei. Da, literatura americană nu e prea grozavă, dar John Steinbeck îmi place.

5. To Kill a Mockingbird. N-am citit-o, dar aş zice că da, de ce nu, deşi nuş dacă chiar top 50, totuşi.

6. Jane Eyre. Mne, nu prea mă-nnebunesc după literatură romantică.

7. La răscruce de vânturi. Oh, please, ăştia erau nebuni.

8. A Passage to India. Pe asta cred că mi-am cumpărat-o, dar n-am citit-o încă. Bănuiesc că-i o carte bună.

9. The Lord of the Flies. Da. N-am citit-o încă, dar trebuie.

10. Hamlet. Sigur? Dacă rimează e teatru, nu poezie? Nu mai bine nişte Cehov?! Unchiul Vania, de exemplu.

11. A Bend in the River. Nu cunsoc, dar titlul îmi evocă Vântul prin sălcii. Aia e o carte drăguţă.

12. Marele Gatsby. Literatura americană mă lasă rece.

13. De veghe în lanul de secară. Nu. Deci nu. Ce probleme avea adolescentul ăla nu foarte deştept?! Şi de ce rezonează lumea cu el?! Asta-mi aduce aminte de o carte idioată a unui francez: M-am hotărât să devin prost. Don’t get me started. Te-ai născut prost, da?! Ce, dacă stai ca un parazit şi te depresezi despre ce nedreaptă e lumea eşti deştept?! Dacă vrei să faci ceva, găseşte-ţi de lucru ceva bine plătit şi donează-ţi banii ONG-urilor. Sau fă muncă de caritate. Statul degeaba şi reflectatul în van că life sucks nu te face deştept.

14. The Bell Jar. Poate, dar dacă nu eşti depresiv probabil nu prea rezonezi. Sau îs eu mai insensibilă.

15. Brave New World. Da, dar Blo avea dreptate – Huxley nu prea reuşeşte să se concentreze până la sfârşit şi-o cam dă în bălării.

16. Jurnalul Annei Frank. Da, ar trebui să-l citesc şi pe ăsta.

17. Don Quixote. Da.

18. Biblia. Poate am nimerit eu o traducere tare proastă, dar noul testament pe care l-am citit era tare dezlânat. Sau n-aveau aceia talent (Ioan sau care a fost ultimul a părut mai ok). Dar da, ar trebui citită de cultură generală.

19. The Cantebury Tales. Şi asta rimează nu? Aş citi o versiune prozificată, totuşi.

20. Ulise de James Joyce. Probabil n-aş fi-n stare, n-am încercat. Da’ nu ne snobărim un pic aici? Există şi cărţi citibile care merită citite. De exemplu de Dostoievski.

21. The Quiet American. Da, cred c-ar trebui s-o citesc.

22. Birdsong de Sebastian Faulks. Nu cunosc.

23. Money de Martin Amis. Nu cunosc. Chiar era cazul să fie între astea 50?

24. Harry Potter. Me likey.

25. Moby Dick. Nu ştiu dac-o s-o citesc vreodată. Şi ce-i cu toţi americanii ăştia pe listă? Cred că-i un semn de carte american, că altfel nu se explică.

26. Vântul prin sălcii. Ce drăguţ!

27. His Dark Materials Trilogy de Philip Pullman. Neam de neamul meu n-a auzit de asta (cred, n-am întrebat pe nimeni din familie). Hm, poate ar trebui să gugălesc. O fi tot fantasy?!

28. Ana Karenina. În sfârşit un rus. Da’ de ce nu Război şi pace? Da’ oricum are şi Ana Karenina părţile ei bune (alea fără Ana şi Vronski).

29. Aventurile Alicăi în ţara minunilor. Meh, whatever. Filmele-s mai faine decât cartea (unele dintre filme).

30. Rebecca de Daphne du Maurier. N-am citit-o, dar nu cred că-i de top 50.

31. The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. Mi-am cumpărat-o anul ăsta şi-ar trebui s-o şi citesc.

32. Pe drum de Jack Kerouac. Să zicem, dar nu era cazul să băgăm şi-un Dostoievski în listă? Un Thomas Mann, ceva? Adică totuşi! Există şi scriitori cu adevărat buni!

33. Heart of Darkness de Joseph Conrad. Cred că Conrad ăsta nu-i scriitor rău, dar Goethe?! De exemplu.

34. The Way We Live Now. Ar trebui s-o gugălesc şi pe asta.

35. The Outsider de Albert Camus. Ole! Primul francez. Oare asta e Străinul?

36. The Colour Purple. Asta sună a carte patriotică, deşi nu ştiu cine are steag lila. Hm, flacăra violet. Poate de asta a ajuns în listă.

37. Life of Pi. Şi pe asta mi-am cumpărat-o şi-ar trebui s-o citesc. Dar, totuşi, Dostoievski?!

38. Frankenstein. Seriously?! Pe bune?! Chiar aşa?! Asta-i o carte ce trebuie citită?! Şi Dostoievski, Gogol, Thomas Mann, Goethe, Proust (am băgat şi-un francez, nu-s eu aşa naşpa. Dacă-i bun, e bun)?! To name but a few.

39. Războiul lumilor. Mne, numai fiindcă-i printre primele SF-uri?! No, şi? Nu mai bine Dune?

40. Men without Women de Hemingway. Io nu-s teribil de impresionată de Hemingway.

41. Călătoriile lui Gulliver. Da, drăguţ.

42. A Christmas Carol. Să zicem.

43. Huckleberry Finn. Clar or fost americani ăia de-or făcut lista.

44. Robinson Crusoe. Mne, dacă eşti puber, altfel găseşti lucruri mai interesante de pus pe listă.

45. Zbor deasupra unui cuib de cuci. Ar trebui s-o citesc probabil.

46. Catch 22. Nu cunosc, dar ar trebui să gugălesc.

47. Contele de Monte Cristo. Încă un francez, dar Dumas?! Really? Nici măcar Balzac.

48. Memoriile unei gheişe. Ok, nu mai iau lista în serios. Nu mă mai indignez.

49. Divina Comedie. Şi-un italian! Tot în versuri, dar după astea de mai sus nu mă mai deranjează. Da’ deloc. Cred că până şi pe Shakespeare aş încerca să-l citesc.

50. Portretul lui Dorian Gray. No bine.

 

Nu mai recitesc ce-am scris, să-mi trăiască greşelile. Şi inconsistenţele la numărare, dacă sunt. Frate, ce listă! Doamne feri!

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

22 de răspunsuri la Da’ oare chiar aşa?

  1. povestivieneze zice:

    parerea mea? 90% e un mare rahat. si daca pe locul 1 e aia cu stapanu inelului bleah. e strategie de marketing, de parca nu s-ar mai satura :D. mie Kerouac imi place, da’ recunosc ca nu e chiar mainstream (nu vreau sa vad filmu facut recent de astia cu humanco-vampirita aia care are o fata asa blegoasa, nush cum sa explic, de parca e muscata de vampir indiferent daca e in film sau la interviu, ciiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih)

  2. )))))) lista asta suuuuuux. cred ca daca ne chinuim un pic, am putea sa facem noi una mult mai misto.
    eu as propune asa, fara o ordine precisa: Thomas Mann, Herman Hesse, Shakespeare, Hugo, Balzac, Faulkner, Dumas, Cehov, Gogol, Goethe, Remarque, Marquez, Ibanez, Isabel Allende, Camus, Ibsen, Kafka, Poe, Virginia Woolf, Antonio Lobo Antunes si nu mai stiu acum.. dar sunt multi cei pe care cred ca ar trebui sa-i citeasca toata lumea.
    pe mine ma seaca tampenia aia cu “de veghe in lanul de secara”. cartea asta a capatat o popularitate nemeritata doar pentru ca s-a intamplat ca niste killeri sa o aiba asupra lor, sau sa fie cartea lor preferata. Desi Salinger nu-i un scriitor rau, dar am devenit eu alergica )
    ma mir ca pe semnul ala de carte nu e si Coielio.
    ah, si the colour purple din cate-mi aduc aminte, este o carte despre istoria negrilor din america.
    his dark materials este trilogia pe baza careia s-au facut niste filme. eu n-am vazut decat “the golden compass” care e chiar dragut. dar e pt copii.

    p.s. smf. n-am putut sa ma loghez cu parola de blog, nici cu aia de mail. ori nu le stiu eu, ceea ce e foarte posibil, ori are buba ceva pe undeva:(

    • doarleguma zice:

      The Golden Compass a fost drăguţ. Hm, ar trebui să citesc cărţile.

      Eu nu pot face liste din astea. Cum să alegi doar 50 de cărţi?! Păi sunt sute şi sute pe care le-aş pune pe listă. Şi mai sunt grămezi de cărţi care merită citite şi eu nici n-am auzit de ele.

      Dacă-i bubă eu n-o ştiu repara aşa că rămâne cum e. 😦

  3. da, ai dreptate.
    imi aduc aminte ca in liceu imi facusem o lista de carti pe care as fi vrut sa le citesc si ma gandeam eu sa-i iau sistematic. cand a vazut lista bibliotecara, s-a crucit :)) avea vreo 10 pagini d-alea de matematica, scrise frumos cap-coada.

    imi pare rau ca nu mai am lista, chiar as fi curioasa prin cate am trecut pana acum.

    • doarleguma zice:

      Da, ar fi superinteresant să vezi câte ai citit şi dacă ţi s-au mai schimbat părerile. 🙂

      Acuma-mi pare rău că eu nu m-am gândit niciodată să-mi fac o listă. Deşi poate-i mai bine, că aş fi ajuns să trec mii de cărţi pe ea şi ar fi fost ridicol şi contraproductiv. 😀

  4. vio zice:

    doresc să fac o mică precizare referitoare la Biblie: mi-am cumpărat-o de curînd (era zicătoarea că vai să nu ţi-o cumperi, să ţi-o facă cineva cadou!!! dar tot am aşteptat şi nimeni dom’le nu mi-a făcut-o cadou, ba chiar s-a rîs de mine cînd am pus-o pe listă! :O ) şi am citit probabil primele două aliniate (sorry, nu ştiu dacă se aliniază cu i sau e) şi atît. acu am făcut la şcoală Geneza 22 în ebraica veche care este o mare durere în felu’ ei şi ne-a dat voie cu diverse traduceri, să le comparăm cu litera legii. ei, Biblia mea tipărită cu muuuulte binecuvîntări (sau una mare şi bună) nu scrie pe nicăieri cine e traducătorul!!! adică pardon are o prefaţă de 12 pagini or aşa ceva pe care nu simt nevoia s-o citesc, că nu-mi garantează nimeni că acolo scrie cui să-i mulţumesc pentru prostiile traduse. parţial sînt nişte goange şi nu zic asta fincă „am văzut originalul”, ci fincă nici măcar nu-s fraze în română. exemplu:
    Facerea 22.2 „(…) şi adu-l acolo ardere de tot pe un munte pe care ţi-l voi arăta Eu!” (pag. 31, 2008)
    ay nu serios?!
    next şi ultimu;
    tot de acolo, 13: „Şi ridicîndu-şi Avraam ochii, a privit, şi iată la spate un berbec încurcat cu coarnele într-un tufiş.”
    ce faceee?!?! cum adică iată la spate?!

    • doarleguma zice:

      Serios? Zi-mi ce ediţie e să ştiu să nu-mi cumpăr.

      Mă deprimă ce zici tu aici. Mă gândeam că o Biblie publicată cu multele binecuvântări ale bisericii o să fie bine tradusă. Şi să zicem că faza cu „la spate” poate-i ceva exprimare arhaică şi nu ştim noi (deşi nu cred). Dar „ardere” clar n-are sens.

      Na, asta se adaugă deprimării pe care o simt legat de faptul că nu se mai publică, dom’le, cărţi ca pe vremea comunismului. Nu vreau să par nostalgică mai ales că anii ’80 oricum n-au fost grozavi pentru cărţi, dar cum e posibil ca în atâţia ani de democraţie să nu se gândească vreo editură (Humanitas, de exemplu, intelectualii p..ii – aia cu 4 litere) să reediteze eseurile lui Montaigne?!

  5. vio zice:

    Biblia sau Sfînta Scriptură
    tipărită cu binecuvîntarea preafericitului părinte Daniel
    patriarhul bisericii ortodoxe române
    cu aprobarea sfîntului sinod

    Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă (?????!!!!!)
    Bucureşti – 2008

    am fost foarte ofilită că este vişinie!!! or smth. eu voiam una clasică neagră. nu mai ţinem!

    la urmă zice că reproduce ediţia din 88, sub supravegherea lui cutare, noile norme orto etc. cutare. poate e o ediţie mai deosebită, apărută DIRECT în limba română!!!

    PS ce blog cult ai! :>

    • doarleguma zice:

      Da, blogul meu e foarte cultivat! Noroc cu semnele de carte. Acum citesc O călătorie în India să mă cultiv şi eu, să nu-i fie ruşine blogului cu mine.

  6. vio zice:

    crecă e politicos să răspunzi la comenturi, pe de altă parte io sufăr de o formă rară a politeţii (afară de momentele cînd nu sînt in ză mud să comentez, nici la mine, şi aşa rămîne) şi mai găsesc mereu ceva de zis, fincă sînt nevorbită în limba română, să fim înţelese.

    am gugălit ca să văd ce e cu India, n-am citit. de pe lista aia io recomand Harper Lee care mi-a plăcut maxim şi şi filmul este fuarte tare. evident în ordinea carte, apoi film, că invers ce sens mai are! 🙂

    nu vă-nţeleg ce aveţi cu băeatu’ ăla care era în lanu’ de secară, rilii. 🙂 mia me-a plăcut. nu mai îmi amintesc nimica, da’ parcă asta contează?!

    io am mai zis că am boala de a cumpăra cărţi, nu de a citi cărţi. măcar recunosc. da’ nu ştiu dacă e tratabilă.

    nu îmi mai răspunde, poate miercuri seara! :)))

    • doarleguma zice:

      Deci nu mai urmez recomandarea cu nerăspunsul până miercuri, da?! 😀

      Şi eu mai mult cumpăr decât citesc de mi-i şi jenă de câte cărţi necitite am acumulat.

      Şi am aceeaşi problemă cu răspunsul la comentarii – că mi se pare nepoliticos să nu răspund. Dar câtedată mă gândesc că par nebună că tot răspund atâta. 😀 Parcă vreau să am ultimul cuvânt sau ceva – dar, serios, nu-s aşa nebună!

      • vio zice:

        haha :)) şi eu credeam că doar eu îs cu capu’ 🙂

        şi mie mi-e jenă, da’ pe de altă parte am aflat că există şi o specie cărora le plac cărţile, cititul dară, dar le place şi colecţionatul în sine. adica iote-le ce frumoase sînt ele în raaaft! am o problemă (rup de probleme) că şi citesc încet şi lent:P. aşa că-s motivată ceva de speriat. da’ io zic că-i un semn bun dacă nu m-am lăsat de tot:>

        • doarleguma zice:

          Nu e cazul meu cu colecţionatul. Eu le cumpăr c-aş vrea să le citesc pe toate, da-s leneşă şi stau prea mult pe net. Şi nici n-am destule rafturi, deci le ţin în stive pe podea.

          • vio zice:

            pi şi ţelu’ meu primar e să le citesc. da’ în ultimii 20+ ani, de cînd au început şi alea româneşti să aibă un cotor mai ochios, parcă mă uit cu mai mare drag la ele, cum stau ele acolo-n raft şi aşteaptă să fie citite…
            IKEA pentru rafturi!

  7. Monica zice:

    no, în afara de Dostoievski și niște talieni acolo, chiar așa să pui Stăpânul inelelor și să n-ai nicio treabă cu realismul magic? alo, America Latină scrie! pfff. e, dacă n-au gheișe nu au și basta.Cred că această listă merită un alt titlu.

Lasă un răspuns

