Noblesse oblige… sau nu?

În weekend-ul ăsta am fost „foarte intelectuală” şi m-am uitat la Jeeves şi Wooster (cu Stephen Fry şi Hugh Laurie, bineînţeles), dar la un moment dat m-am gândit că totuşi trebuie să-mi îmbunătăţesc cultura cinematografică şi să mă uit şi la un film serios care s-a nimerit să fie The Remains of the Day.

 

Aşa, şi cum mă uitam eu, la un moment dat se face că lordul acela (nu mai ştiu cum îl chema – irelevant) avea musafiri politici. Şi unul dintre musafiri s-a pus să-l chestioneze pe majordom cu privire la diverse chestiuni la ordinea zilei (chestiuni politice). Şi majordomul i-a răspuns că el nu ştie şi nu are nici o părere despre ele. 

 

La care musafirul a spus ceva de genul: „Şi aceştia vrei să voteze!”. Deci m-am enervat! Păi ce vroia să spună? Fiindcă bănuiala mea e că nu dorea să insinueze că numai oamenii informaţi ar trebui să voteze, ci că doar oamenii bogaţi – cum era înainte de sufragiul universal (când o fi fost şi acela – cred că la sfârşitul primului război mondial). 

 

Da’ serios?! Ce, oamenii bogaţi sunt toţi super inteligenţi şi informaţi?! Omul ăla s-a uitat la Wooster şi la prietenii lui la fel de retardaţi?!

 

Asta-mi aminteşte de alte naivităţi de o stupizenie înduioşătoare (zic eu, că-s ale mele şi eu sunt foarte amabilă cu mine) din copilăria şi chiar din adolescenţa mea (am persistat mult în prostie). În primul rând credeam că toţi oamenii vor să înveţe şi să meargă la liceu şi la facultate, dacă au ocazia. Pentru că, normal, toţi sunt destul de inteligenţi pentru asta. Şi tot normal, progeniturile de părinţi bogaţi şi eventual şi cu sânge albastru sunt foarte culte că doar ce altă treabă au în viaţă?! 

 

Şi a doua naivitate rezultă din prima – dacă merge toată lumea la facultate, nu mai e cine să dea la sapă – dar e ok! Că oamenii deştepţi care merg la facultate inventează roboţi care să presteze munca manuală! – şi acum urmează cea mai mare naivitate posibilă care ar fi de râs, dacă n-ar fi de plâns cu sughiţuri – cum or să fie roboţi care să facă majoritatea muncilor, ziua de lucru se va micşora şi oamenii or să aibă timp să facă ce vor cu multul lor timp liber (în viziunea mea de atunci să doarmă şi să citească. Şi acum la modul ideal am aceeaşi viziune, dar vai! realitatea e pângărită de internet care se substituie nepermis de mult cititului de literatură bună).

 

Chestia cu reducerea zilei de muncă n-o s-o comentez că mă deprimă maxim, dar despre faza cu „toată lumea e inteligentă şi toată lumea vrea să-nveţe” am să spun că mi-a trecut tare greu. Pe la al treilea loc de muncă (şi asta nu e o reflecţie asupra foştilor mei colegi) am început să înţeleg există oameni care sunt proşti cu spume şi pe care nu-i deranjează asta, ba dimpotrivă, n-ar face nimic ca să se mai deştepte.

 

Ce postare tristă…

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Noblesse oblige… sau nu?

  1. povestivieneze zice:

    nu trista, deprimanta de-a dreptu’. cand aveam io fo doojpatru de ani am crezut ca am intalnit culmea prostiei la o clasa de a opta. bai si dup-aia am tot continuat sa intalnesc exemple care bateau de departe exemplul anterior. deprimant, zic, deprimant! ah, si lipsa asta de empatie, de bun simt, de un anumit autocontrol si o dorinta de a te perfectiona, si astea ma enerveaza la culmeeeeeeeeeeee! plus, ce ma enerveaza acum pe moment, e ca oamenii nu vorbesc, nu intreaba, trec doar la actiune si pe urma se mira de ce tie nu-ti convine. dar asta e o alta poveste, pe care o trec insa la capitolul lipsa de empatie si comunicare.

    • doarleguma zice:

      Ce-ai predat tu la 24 de ani?

      Da, nesimţirea (deşi cred că aici am şi eu momentele mele când pur şi simplu nu gândesc) e o altă poveste şi e lungă aşa că nu intrăm în amănunte. 🙂 Şi aşa m-am autodeprimat.

Lasă un răspuns

