Engleza într-adevăr înlocuieşte franceza

Ceea ce nu e mare revelaţie, bineînţeles, de la al doilea război încoace.

E doar că editurile din România erau nostalgice după perioada francofonă a Europei. Ţin minte de când eram mică cum găseam o grămadă de citate şi expresii în franceză prin cărţi şi cum editorilor nu le trăznea prin cap să le traducă. Aşa că luam cartea şi mergeam la maică-mea să-mi descifreze până într-o zi când s-a săturat şi mi-a spus: „Auzi, tu nici nu încerci să citeşti. Citeşte acolo, că seamănă cu româna, şi nu mă mai bate la cap cu toate prostiile”. Mă rog, mie nici acum nu mi se pare că seamănă suficient cu româna, dar, în mod ciudat, mami mea avut dreptate şi am priceput – probabil mai degrabă instinctiv, că ortografia franceză e de-a dreptul cretină.

Eh, acum se schimbă lucrurile. Citesc „Între orient şi occident” a lui Neagu Djuvara şi am găsit un citat în engleză pe care editorul nu s-a sinchisit să-l traducă (chiar nu – m-am gândit că poate a fost tradus în notele de la sfârşitul cărţii, dar nu). Chiar nu se poate ca editorii să nu presupună în mod automat că toată lumea vorbeşte o limbă sau alta? Sau, ce, dacă nu eşti destul de „cult” să înţelegi limba străină la modă, nu eşti vrednic să citeşti minunatele cărţi ale editurii?

Na, ce să zic, pentru mine e mai bine cu engleza decât cu franceza, dar aş vrea, totuşi, să citesc în română cărţile pe care le-am cumpărat în română.

Of, editurile astea!

Hm, acum mă întreb dacă şi-n ediţia franceză a fost lăsat citatul aşa, în sălbăticie.

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

